Mid-Semester break -seikkailumme

Pääsiäisen jälkeen meillä oli viikko koulusta vapaata, joten parin opiskelupäivän jälkeen lähdimme viideksi päiväksi seikkailemaan vuokratulla autolla Te Anaun, Queenstownin ja Wanakan ympäristössä. Reissu teki hyvää ja sillä oli paljon tarjottavaa.

Tiistaina puoli seitsemältä haimme vuokra-automme Dunedinin lentokentältä ja lähdimme ajamaan kohti Te Anauta. Pysähdyimme vain tankkaamaan ja turisti-infoon kyselemään säästä. Sitten jatkoimme Mirror lakesille, peilijärville, jotka heijastavat tarkasti ympäröivät vuoret. Ajoimme the Dividelle, josta muun muassa aikaisemmasta blogipostauksesta ja reissusta tuttu Routeburn Track lähtee, ja kävelimme parin tunnin Key Summit -trackin.

img_4992img_5022img_5023img_4906

Peilikirkas järvivesi toistui Key summitin huipulla, vuoret ympäröivät meitä ja ilma oli raikas. Palasimme takaisin alas ja ajoimme kaunista maisemareittiä ja tunnelin läpi Milford Soundille. Ihastelu ei päättynyt siihen. Useista eri nähtävyyksistä ja ennenkuulumattomistakin vaihtoehdoista matkan varrella valitsimme viimeiseksi päivän ohjelmaksi Chasmsin, vesiputouksen.

img_4739img_4740img_4747
Paluu Te Anauhun tapahtui auringonlaskussa, violetin taivaan alla. Nukuimme yön YHA-hostellissa.

Seuraavana päivänä teimme 6 tunnin kävelyn, joka on osa 3-4 päivän Kepleriä. Kävelimme sumuisen ja sateisen metsän läpi, jyrkkää ja turhauttavaa mäkeä ylös Luxmore Hutille. Pilvien livuttua pois ja puiden jäädessä taakse maisemat olivat upeat. Ylämäki oli tosi rankka, mutta tarpeellinen treeni ennen Roy’s Peakia, jonka aioimme tehdä loppuviikosta.

Luxmore Hutissa söimme eväitä ja pelasimme korttia. Veikeä ja omasta mielestäni loputtoman siisti kea-lintu nokki jonkun sukelluslaseja ja tepasteli ikkunoiden luona. Olen edelleen ihmeissäni siitä, että vuoripapukaijoja on olemassa.

Ennen kuin palasimme takaisin alas, kävimme lähistöllä sijaitsevissa tunneleissa ihastelemassa mineraalimuodostumia. Ilta meni rentoutuen.

Seuraavana aamuna ajoimme upeiden maisemien läpi Queenstowniin, jossa ohjelmassa oli rentoutumista ja uudelleen latautumista. Toisinsanoen, kävimme kaupoissa, söimme fergburgeria, istuimme puiston penkillä ja kirjoitimme päiväkirjojamme, kävimme Patagoniassa juustokakulla ja ostimme kirpparilta kauniit mekot ja haalarin. Nukkumaan ajoimme Lake Hawean äärellä sijaistevaan hostelliin. Ennen nukkumaanmenoa istuimme järven rannalla makuupusseissa teemukit kädessä ja katselimme tähtiä taivaalla ja järven pinnalla.

img_4897img_4892img_4896img_4895img_4890img_4882img_4884

Seuraavana päivänä kävelimme Roy’s Peakin, joka on kuulemma yksi kuuluisimmista tai yleisimmistä hääkuvakohteista. Oli tai ei, ylämäki oli pitkä ja rankka. Puuton rinne ei tarjonnut varjoa ja suojaa helteeltä. Lampaat tepsuttelivat kiemurtelevan polkumme ympärillä. Maisemat huipulta olivat uskomattomat. Ihmisiä oli kävelemässä paljon enemmän kuin muilla trackeilla.

img_4926img_4917img_4914img_4930img_5015img_4947img_4984img_4991img_5012Vaihdettuamme vaatteemme menimme Water Bariin pizzalle ja kumararanskalaisille. Nami! Mietimme jo puoli kahdeksalta, olisiko jo aika mennä nukkumaan. Yövyimme ystävämme lainaamassa pakettiautossa, jossa oli sängyn alla varastotilaa. Teimme varastotilasta toisen sängyn. Pakettiautossa oli myös kattoikkuna ja pääsimme jälleen katselemaan tähtiä.

img_4941img_4985img_4987Seuraavana aamuna söimme aamiaisen Ritual-kahvilassa Wanakassa ja järven rannalla istuskelun jälkeen lähdimme takaisin kotiin. Pysähdyimme Clydessä ja Cromwellissa, toisessa kahvilla ja toisessa hakemassa kasviksia. Kotona söimme nachoja katsoimme Pretty Womanin. Yöllä ajoimme vielä vuokra-autollamme Signal hillille ihastelemaan Dunedinin valoja ja Otago Peninsulan reunaa ajavaa moottoripyöräporukkaa, joka näytti kiiltomadolta.