Kallioita ja rantoja @Catlins

Viikonlopuksi ajoimme Catlinsseille ihmettelemään luontoa. Vaikka välimatkat nähtävyyksien välillä olivat odotettua pitempiä, lauantai sujui mukavasti ja viikonloppulomailu oli helppoa.

Perjantaina lähdimme liikkeelle kello yhden jälkeen Annelisen (kiwi hostini) autolla. Noin puolessatoista tunnissa olimme jo perillä Owakassa, jossa majoituimme vanhassa sairaalassa, Thomas’ Catlins Hostellissa, joka on ennen ollut YHA-hostelli. (Miksi ei enää, se jäi minua mietityttämään. Tosin reissun jälkeen ystäväni kommentoivat minulle homeen jälkiä katossa, huoneiden tyhjyyttä.)

Koska olimme perillä niin aikaisin, päätimme lähteä heti katsomaan jotain paikallisista luonnonihmeistä, joten ajoimme Nugget Pointille katsomaan nugetteja, kivimuodostelmaa meressä.

Nugget Pointilla kävelimme kalliolle majakan eteen ja ihailimme tuota kivilaumaa. Jäimme tarkkailemaan hylkeiden elämää, kunnes oli jo pimeä ja päätimme jatkaa hostellille.

IMG_1517IMG_1523IMG_1551IMG_1534

Hostellilla vietimme aikaa pelaten yatzya ja Monopoly dealia. Teimme itsellemme falafel-burgerit ja katsoimme Dirty Dancerin. (Minä ensimmäistä kertaa.)

Seuraavana aamuna jatkoimme kierrostamme ja aloitimme Purakaunui Fallsista. Temppuilimme kivikoilla valokuviin poseeraten, kuuntelimme lintuja ja kävelimme takaisin parkkipaikalle.

Seuraavaksi jouduimme ajamaan pitkästi, sillä matkan varrella olleelle Cathedral Caveseille pääsikin vasta kello viideltä illalla, laskuveden aikaan. Ajoimme siis noin 40 minuuttia Curio Baylle. Matkan varrella pysähdyimme ihastelemaan rantaa (varmaan Tahakopa Bay) ja naureskelemaan yhdelle maailman pienimmistä vesiputouksista – Niagara Fallsille. Perillä Curio Baylla söimme lounaan, kävelimme, istuskelimme, ihmettelimme Petrified forestia – tulivuorista laskeutuneen tuhkaveden kovettaman esihistoriallisen metsän jäännöksiä – kävelimme elävässä metsässä, piirsimme rantahiekkaan ja keräilimme kiviä. IMG_1689IMG_1722

Paluumatkalla kello 5.01pm käännyimme tielle, joka vei Cathedral Caveseille – rannikolla sijaitseville luolille. Parkkipaikasta maksettuamme kävelimme rannalle pienen metsäisen alamäen läpi. Tämä nähtävyys oli suosikkini. Kaksi valtavaa luolan suuaukkoa pitkällä rannikolla, vihreän kasviston kehystämänä. Laskeutuva aurinko näytti hienolta ja sai aikaan kauniita valoefektejä. Taas alkoi kuvaussessio. IMG_1749IMG_1799IMG_1776

Luolien jälkeen palasimme hostellille. Ajoimme violetin, oranssin, pastellin sinisen auringonlaskutaivaan alla, korkeiden kukkuloiden läpi, laiduntavien lampaiden ohi. Kuuntelimme Florence and the machinea, joka sopi maisemaan täydellisesti. Tahakopa Bay pääsi valossa oikeuksiinsa – joku oli piirtänyt hiekkaan jättimäisen peniksen, joka näkyi kukkulan päältä kulkevalle autotielle asti. Perillä hostellissa söimme ja pelasimme jälleen yatzya (aka yahtzee?) sekä Monopoly dealia. Kuuntelimme ystäväni Ainsleyn soittolistaa, joka sisälsi muun muassa venäläistä räppiä. Menimme aikaisin nukkumaan.

Sunnuntaina lähdimme hostellilta 15 minuuttia aikaisemmin kuin piti, kello 9.45am. Kotimatkan varrella poikkesimme Jack’s Blowholella. Muita syvä, veden täyttämä aukko maassa ei ihmetyttänyt – Blowhole ei ollut nimittäin aktiivinen. Minusta se oli kuitenkin kiehtova, merivesi aaltoili tänne sisämaahan asti, 55 metriä maankamaran alapuolella.